Playstation 5 specificaties

Welke hardware zal de PS5 hebben?

PRE-ORDER ACTIE

Onder alle aanmeldingen voor de Pre-Order service verloten wij een

GRATIS
PlayStation 5

Playstation 5 specificaties

Naar alle verwachting zal de PS5 pas in 2020 het levenslicht zien. Dat betekend dat de hardware van vandaag de dag tegen die tijd zo goed als pre-historisch is. Dus de PS5 specificaties vragen wat inbeeldingsvermogen bovenop het logisch nadenken in vervolg op de huidige technieken.

Graphics Processing Unit(s) – GPU

Laten we beginnen met wat we weten. Sony heeft net de PS4 Pro uitgebracht, die een tweede GPU introduceert. Het totale vermogen dat het kan gebruiken van deze opstelling is 4.2 teraflops. Het gebruikt dit om door middel van technieken zoals het schaakbord renderen tot dicht bij 4K te komen, maar het is geen native 4K.

Zal dit berekenen dat de PS5 zeker voor 6 teraflops power zal gaan Waarschijnlijk niet. Want in een interview heetft Mark Cerny gezegd dat hij gelooft dat je 8 teraflops nodig hebt voor echte 4K. Dat lijkt dan eerder het doel dat Sony met PS5 zou willen bereiken.

Tegen 2020 wordt alle digitale inhoud gepresenteerd in 4K-resolutie. Tegen de tijd dat de PS5 in 2020 uitkomt, zal alles van televisie, tot films en streaming in deze ultrahoge resolutie zijn. Een recent onderzoek onder de media toonde aan dat bijna twee derde van de respondenten denkt dat 4K in de komende vijf jaar mainstream zal zijn.

PS5 Holographics

Dit klinkt misschien nog vergezocht, maar het gebeurt al. Een in Californië gevestigd bedrijf genaamd Ostendo werkt aan een chipset die de mogelijkheid heeft om video op een 48-inch diagonaal oppervlak te projecteren. Met meerdere projecties zou het in theorie holografische beelden kunnen vormen. En het gaat over 2020, da’s nog ver weg.

Schijfruimte?

Qua opslag staan ​​we op een kruispunt. Aan de ene kant zouden we onze games en DLC op harde schijven kunnen blijven opslaan. Aan de andere kant kunnen we games vanuit de cloud streamen en de noodzaak voor een traditionele HDD verdwijnt. Het is moeilijk te zeggen welke kant het op gaat.

Het is niet ongebruikelijk dat games zo groot zijn als 50gigabyte. Dit aantal zal hoogstwaarschijnlijk verdubbelen of zelfs verdrievoudigen naarmate grafische afbeeldingen verbeteren. Kijkend naar de harde schijf technologie, als de PS5 inderdaad fysieke opslag kiest, dan hebben we het misschien wel over 50-100 Terabyte harde schijven tegen 2020.

Het lijkt enorm, maar het probleem met een harde schijf is beperkte ruimte. Vroeg of laat zal het opraken. Als de PS5 besluit de vorm aan te nemen van een cloud-gebaseerde console, zou er geen limiet op de ruimte zijn omdat games zouden worden opgeslagen op cloudservers. Denk aan een cloud-gebaseerde console als een service als Netflix, maar dan voor games.

Dit zou natuurlijk de noodzaak voor schijven of zelfs hardware wegnemen. Het nadeel is natuurlijk een perfect stabiele internet nodig is zijn om zoiets te laten werken.

TV scherm of VR bril?

De vraag is of we televisies of virtual reality-headsets zullen gebruiken om onze games te spelen in 2020? Hebben we als consument nog een grote TV in 2020 voor onze PS5?

PlayStation VR is nog steeds een nieuwe technologie, maar het laat snel meer en meer indrukwekkende games zien. Ervan uitgaande dat het succesvol blijft, zal de PS5 zeker een VR-element bevatten. Nogmaals, dit hangt ook af van hoe de huidige VR headset presteert.

(Blu-Ray) Discs of digitaal?

De discussie rond een optische schijfstation voor de PS5 draait om het kernconcept dat games altijd al fysiek zijn geweest. We zijn steeds comfortabeler geworden met digitale downloads, wat ertoe leidt dat mensen denken dat we wellicht helemaal van de PS5 schijven  kunnen afstappen.

Blu-Ray discs kunnen maximaal 50 gigabyte bevatten, maar we hebben meer ruimte nodig voor PS5-games. Sony en Panasonic ontwikkelen een nieuwe vervanging voor Blu-Ray-schijven. Deze schijven kunnen meer dan 100 gigabytes per stuk bevatten, wat het opslagpotentieel verdubbelt.