PS5 verus PS4 Pro

PS5 vs PS4

De manier waarop we van onze fouten leren, is door ze in de eerste plaats te maken. Is het leven geen cyclus van constante lessen die we leren? Het was verleidelijk om aan het begin van dit artikel het klassieke citaat “Degenen die de geschiedenis niet kennen, voorbestemd om het te herhalen” te plaatsen, maar ik koos een andere om de stemming te bepalen. We zijn inderdaad de meesters van onze eigen bestemming, en de toekomst is de onze om te vormen en te creëren. Wat in het verleden is gebeurd, en het kan niet worden veranderd, maar de toekomst is een constant veranderend doek. Wij zijn de kunstenaars mijn vrienden, de beheerders van de verf en penselen. Het is tijd om ons beeld van de toekomst nu te schilderen, voordat iemand anders het voor ons doet.

Videogameconsoles stromen van de ene naar de volgende, net als generaties van een familieregel. De nieuwe generatie neemt de lessen van de oude generatie en neemt stappen om die fouten te voorkomen en tegelijkertijd een eigen erfenis op te bouwen. De PS3 is in de loop van zijn levensduur geëvolueerd en de successen van die tijd zijn terug te zien in het ontwerp van de PS4. Bovendien zijn de elementen van de PS3 die niet zo goed werkten, aangepast en gewijzigd in de PS4. We kunnen al enkele van de veranderingen voor onze ogen zien gebeuren. De toekomst is gewoon een kwestie van de patronen volgen. Ik ben misschien geen tijdreiziger, maar als je doorgaat met lezen, kom je in de toekomst, al was het maar voor even.

GTA VI voor PS5
De fans hebben alvast de cover gemaakt

Er waren verschillende lessen die Sony van de PS3 nam toen ze begonnen te praten over de PS4. De eerste daarvan was de lanceringsprijs. Toen de PS3 uitkwam, was het zeshonderd dollar. Zelfs nu is dat veel geld om in een gameconsole te storten. We zouden de economie in kunnen gaan en het feit dat de kosten van levensonderhoud zo hoog zijn, maar het volstaat te zeggen dat prijskeuze niet verstandig was. Dit werd verholpen in de PS4, maar dit kostte het. De PS4 kwam uit voor een prijs van vierhonderd dollar, wat een veel redelijker uitgangspunt was.

PS3
Bovendien was de structuur van de PS3 ongeveer net zo gemakkelijk te begrijpen als een muur van Egyptische hiërogliefen. De enige ontwikkelaars die echt van de PS3 konden profiteren, waren degenen die wisten hoe de beruchte Cell Processor te werken. Zelfs met de kracht die het had, was het gebrek aan consistente kwaliteitstitels voor het systeem voldoende om een ​​verandering te rechtvaardigen. Hield ik van Uncharted, God of War en Killzone? Natuurlijk, maar ik wilde dat elke game dat kwaliteitsniveau aankan. Dit werd opgelost in de PS4, waarbij Sony een zeer traditionele, gemakkelijk te ontwikkelen systeemarchitectuur verkoos die de stijl van moderne pc’s beter nagebootst. Vanwege dit is PS4 al geprezen door ontwikkelaars als een console die veel eenvoudiger is om games voor te maken. We weten allemaal dat wanneer de ontwikkelaar gelukkig is, de gamers dat ook zijn.

Ten slotte was de PS3 geliefd vanwege het gebrek aan regiocodering en het feit dat de games gemakkelijk te kopen en te verkopen waren. Toen de Xbox One oorspronkelijk aankondigde dat het niet toegestaan ​​was om gebruikte games te spelen, werd de gemeenschap in rep en roer. Mensen willen graag een gevoel van eigenaarschap bij hun games, die we later in het artikel zullen bespreken, maar Sony zei al snel dat de PS4 een flexibele machine zou blijven die gebruikte spellen zou kunnen spelen en geen internetverbinding nodig zou hebben .

Het is gemakkelijk om te zien hoe deze consoles hebben geprofiteerd van het leren van de fouten van de laatste generatie. Bovendien is het duidelijk dat elke console fungeert als proeftuin voor nieuwe en innovatieve ideeën die, als ze succesvol zijn, doorgaan naar de volgende generatie. De PS4 heeft nu en in de toekomst genoeg aan de gang, zodat we kunnen voorspellen hoe deze elementen zullen evolueren naar de PS5

Death Stranding PS5
Zal Hideo Kojima's Death Stranding een PS5 titel zijn?

Vergeet schijven, straal het gewoon naar mijn systeem
Digitale downloads komen steeds vaker voor, maar het valt niet te ontkennen dat mensen nog steeds van een fysieke schijf houden. Dat gezegd zijnde, het concept wordt meer geïmplementeerd. Hoewel games nog steeds op schijven verschijnen, worden ze ook als digitale downloads aangeboden. Met de PS4 moeten de volledige games op de harde schijf worden geïnstalleerd en we spreken tot vijftig gigabytes per game. De opslag van schijven is slechts zo groot dat het gewoon niet logisch is om schijven te gebruiken.

Digitale downloads ps5
Een deel van de reden dat downloads zoveel haat ontvangen is dat mensen niet graag wachten tot hun games klaar zijn met installeren. PS4 heeft een functie geïmplementeerd waar je kunt beginnen met spelen voordat het klaar is, maar de PS5 zal worden uitgebracht in de tijd van de Light Peak-technologie, die downloadsnelheden tot tien gigabytes per seconde belooft. Wachten is geen probleem. Wanneer de PS5 wordt uitgebracht, zijn de schijven verleden tijd en Sony bereidt consumenten nu al voor op deze wijziging door de optie te hebben om elke game die je koopt te downloaden.

Het is een slimme zet van hun kant om het op deze manier te doen, omdat massale verandering typisch afgekeurd wordt. Geleidelijke verandering sluipt echter naar voren en slaat toe voordat je het weet, en hebt daarom de tijd om erover te klagen. Uiteindelijk is dit soort verandering echter goed voor de industrie omdat het de barrière tussen de gamer en hun games wegneemt.

Met de toename van digitale downloads neemt ook het onderwerp van opslagruimte voor al deze digitale content toe. De PS4 werd gelanceerd met een harde schijf van vijfhonderd gigabyte, maar dit is eerlijk gezegd niet genoeg. Tegen de tijd dat de PS5 uitkomt, kunnen we harde schijven zien die maar liefst 100 terabytes bevatten, wat een miljoen gigabyte is! Natuurlijk wordt deze hoeveelheid ruimte moeilijk als games zelf extreem groot zijn in downloadgrootte.

Een andere optie is het begin van cloud-based gaming. Dit wordt gesuggereerd met de Gaikai-service op PS4, en als dat lukt, levert dit een geweldige methode op om de behoefte aan opslag te verlichten. Door inhoud rechtstreeks naar u te streamen, is er geen noodzaak voor downloads of opslag. Nogmaals, dit zou de behoefte van de consument aan een gevoel van eigenaarschap moeten overwinnen, maar nogmaals, dit is iets dat geleidelijk in de PS4 wordt gebruikt om de wateren te testen. Neem bijvoorbeeld PlayStation Now. Met deze service kunt u games ‘huren’ en ze rechtstreeks naar uw console laten streamen op dezelfde manier waarop u een film of tv-programma op Netflix bekijkt.

Externe servers (de cloud) draaien het spel en nemen uw ingangen op. U hebt geen schijf en u hebt ook geen download. Je streamt het spel gewoon rechtstreeks naar je console. Het is gek om je zo’n wereld voor te stellen, en voor mij roept het vragen op over eigendom en natuurlijk de betrouwbaarheid van internetverbindingen.

Tegen de tijd dat de PS5 uit is, zijn er veel betrouwbaardere internetopties beschikbaar voor het publiek. Het zal ook meer wijdverspreid zijn. Dus, terwijl PlayStation Now geen enorm succes geniet, werkt het duidelijk voor Sony omdat in april 2015, toen de cloud-gaming-service OnLive toen hij onderging, Sony het een punt maakte om de technologie achter hun dienst te kopen. Klinkt een beetje te mooi om toeval te zijn als je het mij vraagt.

Toegegeven, het is beter om iets te bezitten dat je kunt zien en aanraken, maar mensen zijn bereid om tastbare lichamelijkheid voor het gemak op te offeren. Met de snelle levensstijl van de meeste mensen nu en meer in de toekomst, zal gemakkelijke toegang tot entertainment van het grootste belang zijn.

Tot nu toe hadden consoles een vergelijkbare opzet. Je steekt hem in je tv, je pakt je controller en je begint te gamen. Met de PS5 kunt u nog steeds uw tv gebruiken, maar de kans is groot dat u zich gewoon in uw systeem zult vastklampen. Virtuele en augmented reality is weer massaal populair, met de PS4 hebben we deze al gezien in de game Playroom van de PS4-camera. De Oculus Rift is ook pionier in een nieuw tijdperk van op het hoofd gemonteerde virtuele beeldschermen. Zelfs apparaten zoals Google Glass bewijzen dat het idee om de wereld om je heen te veranderen niet zoveel sciencefiction is als het wetenschappelijke feit.

ps5-controller
Met de PS4 zien we meer augmented reality met de PS4-camera en de lichtbalk van de DualShock 4, maar dit is slechts een voorproefje van het hoofdgerecht, een volledig meeslepende virtuele ervaring. De PS5 plaatst je in je wereld zoals niets anders dat kan. Wanneer je het huis verlaat, neem je je Head Mounted Display mee. Dit is een evolutie van het Remote Play-concept tussen de PS4 en de PlayStation Vita.

We zien dit soort technologie al bij Sony aan het licht komen. Iedereen die heeft gehoord van Project Morpheus zal weten waar ik het over heb. Project Morpheus is een volledig functionele virtual reality-headset die uitkomt voor de PS4 en die de PlayStation-camera gebruikt om je hoofdbewegingen te volgen terwijl je recht in de wereld van je spel kijkt. Er zijn al spellen voor dit apparaat getoond en er wordt verwacht dat we meer zullen horen over prijzen en een releasedatum op E3 ​​2015.

Bovendien werkt Sony ook aan een augmented reality-headset genaamd SmartEyeglass, een draagbare bril die menu’s, informatie en hologrammen over uw normale weergave toont. In tegenstelling tot de virtuele realiteit, verandert of verandert dit type technologie wat je voor je ziet.

Het is duidelijk dat Sony niet alleen al hun eieren in de AR- of VR-mand gooit. Het kan zijn dat de PS5 VR gebruikt wanneer je thuis bent en AR wanneer je onderweg bent, waardoor je normaal kunt functioneren, maar je games en je verbinding met het PSN ook met je kunt dragen. Het is te vroeg om te zeggen of de PS5 de controller helemaal zal vernietigen, maar ik stel me voor dat deze extreem lijkt op de DualShock 4, of Sony zal ervoor kiezen om het te vereenvoudigen en meer te vertrouwen op de bewegingsregistratie / virtuele en augmented reality om hun nieuwe versie te leveren spellen.