PS5 vs Xbox One X

Playstation 5 versus Xbox One X

Playstation 5 versus Xbox One X

De game-industrie bevindt zich momenteel op een vreemde plek. Met de release van PS4 Pro en de Xbox One X, krijgen we nieuwe consoles die bestaan ​​in dezelfde generatie als hun broeders. De kracht van de Xbox One X kan gemakkelijk worden aangeprezen als “next-gen,” en toch, Microsoft geeft er de voorkeur aan deze te behouden in deze generatie.

We weten al dat Sony van plan is om in de toekomst een PS5 uit te brengen, ondanks het feit dat de PS4 Pro de toekomst in twijfel trekt, maar hoe zal de PS5 concurreren met de Xbox One X? Gaat het allemaal om power en 4K, of zijn er enkele belangrijke functies die moeten worden opgenomen in Sony’s next generation-console? Ga met ons mee als we kijken hoe Sony Microsoft gaat vervangen met de PS5.

Microsoft praat geweldig over Xbox One X
Microsoft is buitengewoon trots op zichzelf sinds E3 2017. Ze hebben Xbox One X aangemerkt als de “meest krachtige console die ooit is gebouwd”, en hoewel ze niet verkeerd zijn, lijkt het erop dat ze naar hun hoofd gaan. Zelfs op de persconferentie van Microsoft E3 2017 zag het hele personeel t-shirts met de tekst: “Ik was getuige van de krachtigste console ooit.”

PS5 versus Xbox One X
Ze moeten echter trots zijn, want de specificaties op Xbox One X zijn zeker indrukwekkend. Waar ze echter voorzichtig moeten zijn, is hoe ze het vuur van de concurrentie opblazen. Ze hebben de beer die Sony eerder is gepord, en het ging niet goed met ze. We herinneren ons allemaal de onthulling van de Xbox One en Sony’s uitstekende weerwoord.

Desondanks stuurde Phil Spencer in een interview met Eurogamer nog steeds een aantal waarschuwingsopnamen over de boeg van Sony. Tijdens dit interview werd hem gevraagd of het prijsverschil van $ 100 tussen PS4 Pro en Xbox One X hem bezighield.

Zijn reactie:

“Ik zie Pro als een concurrent voor de Xbox One S, dan ik voor de Xbox One X. Dit is een echte 4K-console. Als je alleen kijkt naar de specificaties van wat deze box is, zit deze in een andere klasse dan elke andere console die er is. ”

Hij erkent de PS4 Pro niet eens als een concurrent! Het klopt dat Xbox One X meer kracht heeft dan de Pro, maar als het niet gaat concurreren met Sony’s huidige opstelling, dan is de enige andere optie om te concurreren met de PS5.

PS5 staat op

Moet Sony zich zorgen maken over Xbox One X?
De opmerkingen van Phil Spencer over de PS4 Pro waren zeker strenger dan je normaal zou verwachten van zakelijk geklets, maar als hij echt gelooft dat de PS4 Pro niet in dezelfde klasse staat als de Xbox One X, betekent dat dan dat Sony zich zorgen moet maken over de kloof in hardware terwijl we allemaal wachten op de PS5?

Kort nadat Phil Spencer de eerder genoemde opmerkingen over de PS4 Pro had gemaakt, ging Eurogamer een gesprek aan met Sony’s PlayStation wereldwijde verkoop- en marketingleider, Jim Ryan.

Tijdens het interview wendde de discussie zich tot de opmerkingen van Phil Spencer. De interviewer bood Jim Ryan de kans om terug te slaan, maar Jim besloot in plaats daarvan de hoofdweg te nemen:

“We zullen gewoon afwachten wanneer ze in november arriveren nadat we een jaar lang op de markt zijn geweest met ons 4K-ready-aanbod. We zullen zien hoe het gaat. We zijn 60m in en we zijn echt blij met de manier waarop de dingen gaan, zoals ik zeg, we verwelkomen hen op dit feest. ”

Sony is stijlvol als altijd. Het interview ging verder met het bespreken van de mogelijke verschillen in beeldmateriaal tussen PS4 Pro en Xbox One X-titels. Omdat er een grote kloof in de hardware is, is het moeilijk om je niet af te vragen of Sony zich zorgen maakt over Xbox One X-spellen die er veel beter uitzien of beter spelen.

De interviewer noemde titels waar Sony een marketingdeal mee heeft, en vroeg of Sony een belangrijk verschil in beeldkwaliteit verwacht voor titels als deze. Jim Ryan reageerde met het volgende:

Ik ga niet in op de details van wat is vervat in individuele contracten met publishing-partners. Wat ik zou doen is onze gedachten terugbrengen naar de PS3-generatie, waar we op papier indrukwekkendere specificaties hadden dan onze concurrentie, en in sommige gebieden een behoorlijke marge. Nu, dat speelde niet zoals we hadden verwacht – en dit heeft niets te maken met co-marketing deals, dit is slechts algemene ontwikkelaar en uitgever-dynamiek. Wat er gebeurde was dat ontwikkelaars, misschien op aandringen van uitgevers, tot de kleinste gemene deler ontwikkelden en daar stopten. En in slechts enkele gevallen profiteerde hij van de extra pk’s van de PS3.

Nu geloof ik er heilig in lessen uit de geschiedenis te leren. De geschiedenis herhaalt zich niet altijd. Maar als je een uitgever bent van videogames, dan is dat een perfect commercieel rationele benadering die je moet nemen.

Het is een volkomen eerlijke vergelijking. De PS3 was inderdaad veel krachtiger dan de Xbox 360, en toch hebben veel ontwikkelaars nooit de tijd genomen om de PS3-versie extra hulp te bieden. Er zullen absoluut deals zijn met de Xbox One X, waar extra tijd en lak zal worden gegeven aan die versie, maar het zal hoogstwaarschijnlijk niet de norm zijn.

GTA VI voor PS5
De fans hebben alvast de cover gemaakt

Idealiter hoeven ontwikkelaars maar één keer te werken aan de Pro- en X-versie van hun games. Het algemene uiterlijk en gevoel moet ook hetzelfde blijven in de standaard Xbox One- en PS4-versies van de games.

Zoals gewoonlijk zullen de consoles strijden op basis van hun games en ervaringen. Hoewel zaken als afbeeldingen en hardware altijd een factor zullen zijn, zal het altijd gaan om de spellen. In dit opzicht zou Sony zich geen zorgen moeten maken, omdat hun catalogus sterker is dan ooit tevoren.

Hoewel Xbox One X mogelijk krachtiger is dan PS4 Pro op papier, lijkt Sony tevreden met hun reputatie en hun groeiende verkoop. Microsoft zal zeker veel te vrezen hebben als PS5 uitkomt.

Hoe kan Xbox One X mogelijk concurreren met PS5?
Phil Spencer heeft de weg geëffend voor de komende strijd, en het zal een bloedige worden. Xbox One X heeft inderdaad de kracht, maar het mist één belangrijke factor: het vermogen om het echt te gebruiken. Als Xbox One X gaat concurreren met PS5, moet het de scheiding hebben die alleen een generatie kan bieden.

Op dit moment moet alles dat op Xbox One X wordt uitgebracht, werken op de andere Xbox One-consoles. Backwards en forward compatibiliteit is tenslotte een belangrijk kenmerk van het systeem. Hoewel het vanuit het oogpunt van de consument indrukwekkend is, denk ik dat Microsoft zichzelf met deze beslissing in de maling neemt.

Zonder de mogelijkheid om echt te focussen en de hardware naar de volgende generatietitels te leiden, zal Xbox One X altijd worden tegengehouden door de zwakkere consoles in de Xbox-familie. Het kan nooit een titel exclusief hebben, omdat die titel niet werkt op Xbox One of het S-model.

Ondertussen zal de PS5 van Sony een grote sprong voorwaarts zijn. Het zal adieu bieden aan de PS4 en de PS4 Pro als het een gewaagde nieuwe horizon van gaming ingaat. Sony houdt nooit tegen, dus we kunnen ons alleen voorstellen wat voor specificaties de PS5 zal brengen. Het volstaat te zeggen dat het veel krachtiger is dan Xbox One X.

Het belangrijkste om te onthouden, is dat specs niet alles zijn. Sony kan en zal een console uitbrengen die Xbox One X schaamt, maar dat zal niet voldoende zijn om de concurrentie te verpletteren. We hebben specifieke functies en opties nodig als de PS5 een echte volgende generatie ervaring wil laten zien die onze zuurverdiende dollars waard is.

5 Functies PS5 moet Xbox One X verpletteren
Als je Sony kent, zal de PS5 slank zijn, hij zal krachtig zijn en verbazingwekkende exclusieve titels hebben. Dit geldt voor elke PlayStation-console, maar om de pijn echt op Microsoft te kunnen zetten, moet de PS5 enkele belangrijke functies bevatten:

1. Volledige 4K / 8K-ondersteuning

De PS4 Pro raakt 4K niet helemaal consequent. Het wordt heel dichtbij met veel games, maar niet met echte 4K. Xbox One X heeft hier de overhand, maar met de juiste paardenkracht kan Sony die belofte evenaren of overtreffen. Echte 4K zal geen probleem zijn, dus waarom niet op iets nóg hoger schieten?

Hoe zit het met 8K? Lach niet, er zijn al werkende televisies die deze resolutie halen. Ze zijn ongeveer net zo duur als een auto, maar ze zijn echt en de prijs zal onvermijdelijk naar redelijkere niveaus dalen. Afhankelijk van de tijdlijn voor de PS5, konden we Sony zien fotograferen voor 8K-ondersteuning om echt gamers te verwonderen.

Het zou een PS4 Pro-situatie kunnen zijn waarbij ze dambordweergave gebruikten of iets dergelijks om voorbij 4K te gaan en in 6K of hogere resoluties. Hoe dan ook, 4K moet worden vergrendeld voor PS5.

2. Backwards compatibiliteit

Dit is de meest gevraagde functie voor de PS5. Het is om een ​​goede reden: mensen spelen graag oudere titels op het nieuwe systeem. Microsoft is erin geslaagd om het te laten werken met 360 en nu originele Xbox-games, dus Sony moet dit evenaren door een vergelijkbare oplossing aan te bieden.

Momenteel kun je PS3-titels op PlayStation Now spelen, en je kunt PS2-klassiekers kopen, maar niets waarmee je je oude games volledig kunt spelen. Microsoft, aan de andere kant, laten we je oude schijven inleggen en een digitale download krijgen van de game die je kunt spelen wanneer je maar wilt.

Iets vergelijkbaars voor PlayStation-bezitters zou perfect zijn. Sony heeft waarschijnlijk non-stop gehoord over achterwaartse compatibiliteit, maar er is iets gebeurd waardoor ze de PS4 niet konden gebruiken. Het lijkt erop dat de PS5 het keerpunt moet zijn waarop we deze functie in een of andere vorm krijgen.

Zelfs alleen compatibiliteit met PS4 zou een lange weg gaan, maar hoe verder we terug kunnen, hoe beter. Dat gezegd hebbende, dit zal een console van de volgende generatie zijn, dus alles wat op PS5 uitkomt, zal niet werken op de PS4. Dit zorgt ervoor dat je games op de PS5 er uitzien als next-gen.

Death Stranding PS5
Zal Hideo Kojima's Death Stranding een PS5 titel zijn?

3. Een continue focus op VR en nieuwe manieren om te spelen

Sony heeft altijd een voortrekkersrol gespeeld bij nieuwe en opwindende spelinnovaties. Hun nieuwste succes was PlayStation VR, dat met ongelooflijke nieuwe games is gegroeid en uitgebreid. Onlangs speelde ik Superhot VR en het was een transcendente spelervaring.

Hoewel VR misschien niet voor iedereen is, is het wel een nieuwe en opwindende manier om videogames te spelen. De PS5 zou absoluut moeten doorgaan met VR-ondersteuning, en alles dat Sony kan verzinnen, binnenkrijgen. Met alle beschikbare technologie, waarom stoppen bij een controller en een scherm?

Het Playlink-initiatief is een perfect voorbeeld van deze innovatie op het werk. Titels als “That’s You!” “Hidden Agenda” en “Knowledge is Power” gebruiken allemaal smartphones en een app om het spel te spelen. Dat klopt, ervaringen voor maximaal zes personen zonder de noodzaak voor zoveel DualShock 4-controllers!

Traditionele spellen kunnen en moeten in de toekomst bestaan, maar er is niets mis met het hebben van opties. VR-ondersteuning of zelfs augmented reality-ervaringen kunnen de PS5 echt een voorsprong geven op de traditionele benadering van console-gaming door Microsoft.

4. Excuses voor moordenaars

Een ding dat PS4 Pro heeft op Xbox One X zijn de exclusieve functies van de console. Hier zijn slechts enkele van de spellen die je alleen op PS4 kunt vinden:

Horizon: Zero Dawn
niet in kaart gebracht
Tot het ochtendgloren
Nioh
The Last Guardian
Nier: Automata
Persona 5
bloodborne
Yakuza 0
God van de oorlog
Gravity Rush
Laatste van ons: deel 2
Days Gone
Dit is niet eens een volledige lijst van exclusives, maar alleen al het kijken naar enkele van de veelgeprezen titels toont het soort talent dat Sony in hun studio’s heeft. In slechts een paar jaar tijd heeft Sony zijn exclusieve bibliotheek met een grote marge vergroot.

Wanneer je PlayStation VR toevoegt, wordt dat aantal nog hoger. Als we onze aandacht richten op Xbox One X, is die lijst een stuk kleiner. Hoewel er enkele indietitels exclusief voor Xbox zijn, zijn franchises als Halo, Gears of War en Forza achtergelaten om de fakkel te dragen.

Sony blijft verbazen met nieuwe en opwindende titels op de PS4 en de PS4 Pro, maar ze zullen dit momentum moeten behouden. Microsoft is genoodzaakt om terug te bijten met enkele nieuwe exclusives, omdat deze kloof blijft toenemen. Met ontwikkelaars als Guerrilla, Sucker Punch, Insomniac en Naughty Dog onder hun riem, ben ik ervan overtuigd dat Sony het voortouw zal blijven nemen met exclusieve titels op PS5.

Als je nog meer bewijs nodig hebt, kijk dan naar de hoeveelheid nieuwe I.P die we op de PS4 hebben gezien. Het blijft me verbazen dat dezelfde ontwikkelaar die Killzone heeft gemaakt ons ook Horizon: Zero Dawn heeft gebracht. Dat klopt, Guerrilla Games die exclusief bekendstonden voor hun werk met een first-person shooter-franchise, brachten ons ook de prachtige open wereld actie-RPG die Horizon: Zero Dawn is.

Verder staat Naughty Dog bekend om hun werk aan Crash Bandicoot, Jak & Daxter op de PS2, en vervolgens Uncharted op de PS3 en PS4. Niet alleen lukte het ze om al deze genres met gemak te doorkruisen, maar ze brachten ons ook The Last of Us en het vervolg naar PS4! We hebben het over platformgames, avontuurlijke avonturen en apocalyptische horror van dezelfde ontwikkelaar!

Het meest recente voorbeeld van deze flexibiliteit komt van Sucker Punch. Oorspronkelijk stonden ze bekend om Sly Cooper, maar toen deden ze de voortreffelijke Infamous-reeks van superheldgames met open wereldacties. Nu werken ze aan Ghost of Tsushima, die eruitziet als een uitstekende kijk op het tijdperk van de Samurai-krijger.

Ik heb er alle vertrouwen in dat deze ontwikkelaars de hitte met PS5 zullen brengen en zowel sequels als nieuwe franchises in gelijke mate zullen aanbieden. Toch zullen deze exclusives een belangrijk onderdeel zijn van het concurrentievoordeel van Sony tot de volgende generatie.

5. Draagbaarheid

Het is geen geheim dat Nintendo een winnaar in handen heeft met de Nintendo Switch-console. De mogelijkheid om je games op een tv te spelen of mee te nemen is iets dat veel gamers (waaronder ikzelf) altijd al hebben gedroomd, maar nooit echt hadden.

Hoewel er duidelijk een opoffering is die gemaakt moet worden in termen van hardware, is Nintendo erin geslaagd om de magie met de Switch tot stand te brengen. Het blijkt dat Sony hetzelfde heeft overwogen, zo ver dat ze een behandeld systeemoctrooi indient.

De PS5 moet de ultieme kracht hebben op het gebied van hardware, dus hoewel het twijfelachtig is dat Sony hardware zou opofferen om het draagbaar te maken, zou een vernieuwde en opnieuw verbeelde vorm van remote play ons de mogelijkheid kunnen bieden om PS5-titels naar een draagbaar apparaat van soort van.

Eén ding is zeker: mensen spelen hun games graag onderweg. Het is misschien geen enorme focus, maar als Sony een of ander draagbaar element zou toevoegen aan de PS5, zou het hen nog een voorsprong kunnen geven op Microsoft en de Xbox One X.