AMD RDNA-architectuur in PS5

Hoewel Sony niet op de E3 aanwezig was zijn er toch nieuwtjes naar buiten gekomen over de PlayStation 5. Eerder al bevestigde AMD dat de PS5 gebruik zal maken van de nieuwe AMD Radeon Navi-gpu. De Navi-gpu heeft een nieuwe 7nm-architectuur genaamd RDNA. De nieuwe architectuur heeft 1,5 keer de prestaties per watt en een verbetering van 1,25 keer de prestatie per klok ten opzichte van GCN. AMD berichtte ook dat RDNA een nieuwe compute unit heeft gekregen. Dat verbeterd zowel efficientie als het aantal instructies per cyclus (IPC).

In de PlayStation 5 zit een processor die gebaseerd is op de derde generatie Ryzen-serie van AMD. De chip is voorzien van acht cores van de nieuwe 7nm Zen 2-microarchitectuur. Sony houdt vast aan de x86-architectuur en dat zorgt ervoor dat de PS5 backwards compatibel is met de PS4. Op het grafische vlak zal er gebruik worden gemaakt van een aangepaste variant van de Radeon Navi-familie met ondersteuning voor ray tracing. Deze technologie wordt toegepast voor het creƫren van realistische belichting. Eerder al zagen we een video van Gran Turismo met ray tracing.

Sony richt zich daarnaast op de laadtijden van games. De nieuwe PS5 zal namelijk niet worden uitgerust met een standaard SSD, maar met een verbeterde versie daarvan. Het resultaat is dat de laadtijden tot een minimum worden beperkt. In een demonstratie gebruikte Cerny de fast travel-functie in Spider-Man. Waar de PS4 Pro maar liefst 15 seconden nodig had om de wereld te laden, daar deed de PS5 het in slechts 0,8 seconde. De verbeterde SSD heeft niet alleen effect op de laadtijden, maar ook op de snelheid waarop een wereld getekend kan worden.