PlayStation (PS5) backwards compatibel met PS4 en oudere systemen

Naast crossplay en backwards compatability met de PlayStation 4, lijkt het ook zo te zijn dat Sony werkt aan de mogelijkheid om backwards compatible te zijn met PS3, PS2 en PS-One. In Japan heeft het bedrijf een patent ingediend waarin de comptabiliteit van de hardware met eerder console wordt omschreven. Volgens een bericht van de Japanse blog Hokanko-Alt is PS4-architect Mark Cerny de auteur van het patent. Het systeem zou kunnen worden toegepast in een toekomstige machine, mogelijk de PS5, en zorgt ervoor dat de nieuwe console de processor van eerdere PlayStation-consoles kan emuleren.

“Het doel is om applicaties die zijn ontworpen voor de vorige consoles perfect te laten werken op de krachtigste hardware. De technologie richt zich op het elimineren van synchronisatiefouten tussen de nieuwe consoles en het gedrag van de vorige systemen (PS4, PS3, PS2 en PSX)”, aldus de site. “Als de processor van de nieuwe console bijvoorbeeld sneller is dan de vorige, dan kunnen gegevens te vroeg worden overschreven, zelfs als ze nog steeds door een andere componenten worden gebruikt.

De kans dat het oudere games gewoon via de gamestreamingdienst PlayStation Now beschikbaar komen is veel groter. Het ondersteunen van PlayStation 4-games is een stuk waarschijnlijker. De PlayStation 5 wordt naar verluidt opnieuw aangedreven door een x86-processor en dat betekent dat de architectuur onveranderd blijft. Voor Sony zal het daarom vrij eenvoudig zijn om PS4-games draaiend te krijgen op de PlayStation 5, omdat het in de basis niets meer is dan een snellere PlayStation 4 Pro.