PS5 vs PC

Playstation 5 versus PC

Playstation 5 vs PC

Hoe de PlayStation 5 zal concurreren met de toekomstige pc
Het eeuwenoude dilemma van wat eerst kwam, de kip of het ei, is iets dat existentialisten en diepzinnige geleerden tot het einde der tijden zullen argumenteren. Gelukkig met gamen, weten we wat eerst kwam; de pc of pc. Deze twee technologische titanen hebben sinds het begin van het gamen een geheime oorlog gevoerd. In de huidige generatie is de pc gestegen naar iets dat verder gaat dan wat de huidige consoles kunnen bieden.

De pc heeft altijd een voorsprong gehad op het gebied van pure kracht, maar de manier waarop we gameconsoles begrijpen, is aan het veranderen. Sony is zich volledig bewust van de dreiging die de pc vormt. Vandaag zullen we kijken naar hoe ze van plan zijn om dit beest eens en voor altijd aan te pakken.

Consoles versus PC
Met de PlayStation 4 hebben we geweldige exclusives, maar moderne pc’s van vandaag kunnen eenvoudigweg elke belangrijke release van de console overtreffen. Naast graphics laat de pc de gamer zijn ervaring aanpassen op een esthetisch niveau. Met console is de schildering voltooid en kan de gamer alleen maar waarderen wat hem wordt gegeven, gebreken en alles. Met pc krijgt de gamer het schilderij, maar ook de kwast en de verf. Ze kunnen minuscule details tweaken of complete mods maken om de game naar een nieuwe vorm te brengen.

Hoewel de pc op een aantal manieren nog steeds de voorsprong heeft, inclusief het immer populaire mainstay-besturingselement voor muis en toetsenbord, hebben consoles een inhaalslag gemaakt. Kijkend naar de PlayStation 4 bijvoorbeeld, zien we een interne architectuur die sterk lijkt op een thuiscomputer. We kijken naar de Steam Boxes en we zien een zelfgemaakte desktop die vooraf is gebouwd en klaar is om te worden gespeeld, net als een console.

PS5 versus PC
Met elk voorbijgaand jaar wordt de console meer als een pc en wordt de pc meer een console. Het aanpassingsniveau dat PC heeft met betrekking tot het tweaken van grafische afbeeldingen en het aanpassen van de hardware is er nog steeds en zorgt nog altijd voor een groot verschil tussen de twee apparaten. Toch wordt PC gestroomlijnder en lijken er meerdere rassen van computers op te duiken. Sommige zijn volledig gewijd aan het bedrijfsleven, terwijl andere hardware speciaal voor gaming worden gegeven.

Deze opkomst van verschillende soorten is ook iets dat we hebben gezien tijdens het gamen. We hebben consoles die volledig thuis worden gebruikt, consoles voor gebruik onderweg, en slimme apparaten om apps en casual games te spelen. Met zoveel nieuwe concepten en mogelijkheden, moet je je afvragen of de dingen zullen blijven uitbreiden, of consolideren in een meer afgerond apparaat dat al deze doelen aanpakt?

Dus waar dan neemt de toekomst ons mee? We hebben al gezien hoe enorm de technologie de komende jaren zal veranderen om de release van de PlayStation 5 aan te kondigen, maar hoe zullen deze ontwikkelingen de thuiscomputer beïnvloeden? Blijft pc-gaming er nog bovenop of zullen deze twee strijdende partijen eindelijk een verdrag bereiken? Het antwoord is, zoals altijd, ingewikkeld.

GTA VI voor PS5
De fans hebben alvast de cover gemaakt

Als het op pc aankomt, is Windows de tophond. Andere besturingssystemen zoals Linux en het nieuwe Steam OS hebben hun gebruikersbestand, maar Windows staat nog steeds bovenaan. Ik noem Mac, maar de gaming-scene is er niet zo dichtbij als pc.

Met die kracht in handen van Microsoft, is het gemakkelijk om te zien hoe zij de toekomst van de pc naar eigen inzicht vorm kunnen geven. Deze vijandige overname van het pc-gaminglandschap begon op E3 ​​2016 toen Microsoft de Xbox One X bekendmaakte als Project Scorpio.

Tijdens deze persconferentie legde Microsoft de basis voor een toekomst waarin Windows zowel hun consoles als pc-platforms verenigde. Het begint met hun “Play Anywhere” -programma waarmee titels van eerste partijen kunnen worden afgespeeld op console en pc met één aankoop. U kunt zelfs uw opgeslagen gegevens tussen pc en console overbrengen en verdergaan waar u was gebleven.

Deze eerste stap naar een uniform platform wordt alleen maar versterkt door de opmerkingen van Xbox-baas Phil Spencer over een nieuw type console-cyclus die gelijke tred houdt met pc:

“We kijken naar deze andere ecosystemen die er zijn, zoals mobiel, tablet en pc, en we zien dat ze een zeer continue evolutiecyclus in hardware hebben, terwijl tussen console-generaties het grootste deel van de evolutie het goedkoper maakt en mogelijk kleiner maakt. kijk naar de consoleruimte, ik geloof dat we meer hardware-innovatie in de console-ruimte zullen zien dan we ooit hebben gezien. ”

Dit alles kwam tot bloei met de aankondiging van het Play Anywhere-programma en Xbox One X. Microsoft heeft in wezen de kloof tussen console en pc overbrugd en hoewel het nog steeds dun is, laat het de deur open voor voortdurende verbindingen tussen deze twee platforms.

Met het begin van high-speed optica-technologie zoals Light Peak, en het creëren van high fidelity virtual reality, gaan consoles op weg naar een wereld die games integreert in ons dagelijks leven. Met pc is de trend eenvoudig; computers worden kleiner en krachtiger met elk voorbijgaand jaar.

Christopher Lampton, een auteur die meer dan honderd boeken heeft geschreven over consumententechnologie, vertelde dit over de toekomst van thuiscomputers: “De komende jaren zullen we twee belangrijke trends zien: de toenemende interconnectie van de elektronische apparaten die we dagelijks gebruiken en de andere is de verspreiding van slimme, kleine gadgets die van huis uit kunnen worden gebruikt. “Net als bij draagbare games, evolueert de pc naar meer onderling verbonden en draagbare technologie die bij je past.

Hoewel dit waar is, is het ook belangrijk op te merken dat er nog steeds veel gamers zijn die liever een omvangrijke desktop hebben dan een draagbare pc als dit betekent dat ze de best mogelijke hardware hebben. Het soort videokaarten en -processors dat nodig is om een ​​modern spel met maximale instellingen uit te voeren, is niet iets dat je in een smartphone of zelfs een tablet kunt stoppen.

Dat wil niet zeggen dat de technologie er in tien jaar niet kan of wil zijn, maar zoals het nu is, als je kracht wilt, heb je iets nodig dat niet draagbaar is. Het moet stationair zijn en het moet worden uitgerust met een koelsysteem, omdat deze processoren en videokaarten een serieuze hitte uitstoten.

Over vijf jaar konden we een aantal verschillende technologieën zien ontstaan ​​die zowel de thuiscomputer ten goede kunnen komen als mogelijk invloed kunnen hebben op de werking van de PlayStation 5. Dergelijke innovaties omvatten het begin van Cloud computing, waardoor gegevens op externe servers kunnen worden opgeslagen, waardoor in feite een oneindig aantal opslagmogelijkheden wordt geopend. Het concept van een externe server, A.K.Een “cloud” is ook iets dat de hardware kan leveren die nodig is om moderne en toekomstige games te draaien.

Deze spellen zouden worden afgehandeld door gigantische servers en de game zelf zou simpelweg naar je worden gestreamd, vergelijkbaar met de manier waarop Netflix films en tv-series streamt. Wat dit voor u betekent, is de mogelijkheid om alle games op maximale instellingen te openen zonder dat u de hardware in uw bezit nodig hebt.

Dit kan de mogelijkheid voor pc ontsluiten om een ​​meer draagbaar platform te worden. PlayStation loopt hier al voorop met PlayStation Now. Deze service doet precies wat ik heb beschreven, hierdoor kunnen games rechtstreeks naar je worden gestreamd.

Death Stranding PS5
Zal Hideo Kojima's Death Stranding een PS5 titel zijn?

Dan heeft u het begin van nanotechnologie die het gebruik van magnetische vallen en quantumqubits mogelijk maakt. Of, nog iets opwindender is het creëren van kunstmatig DNA.

Met kunstmatige DNA is elke streng in staat om individuele gegevensstromen te verwerken en tegelijkertijd een samenhangend geheel te behouden. Onlangs werd een werkende computer gebouwd met behulp van een streng E.Coli-bacteriën die met succes wiskundige vergelijkingen sneller voltooiden dan een standaardcomputer op basis van de huidige siliconenchips. Wees voorzichtig, de volgende keer dat je verkouden wordt, kan het zijn dat je een beetje een voelende computer hebt met een naam die rijmt op Skynet.

PS5 en pc: waar past PS4 Pro bij?
Het grootste probleem waarmee consoles op dit moment worstelen met betrekking tot pc, is de technologische kloof. PC’s kunnen in een opwelling worden geüpgraded, terwijl consoles moeten wachten op een nieuwe cyclus om die sprong te maken. Daarnaast moeten bepaalde gamesoorten zoals MMORPG’s (Massively Multiplayer Online Rollenspel) en RTS (Real Time Strategy) nog steeds op de console te vinden zijn omdat de controller niet het juiste aantal opties biedt om het complex te weerstaan. systemen van deze spellen.

We hebben enkele bewonderenswaardige aanpassingen gezien, vooral in VR met Move-controllers die fungeren als cursor of in-game handen. Games voor PlayStation VR zoals Tethered, Korix en Dino Frontier bieden allemaal een lichte RTS-ervaring, maar bewijzen dat bewegingscontrollers kunnen worden gebruikt om nauwkeurige aanpassingen en opdrachten te maken voor eenheden in het spel.

Sony wil deze generatie vroeg in de race vechten voor pc-bezitters met de bevestiging van hun “high-end” PS4, bekend als de PS4 Pro.

In een interview met The Guardian ging PlayStation-baas Andrew House in op de motivatie van Sony om de PS4 Pro te ontwikkelen:

“Sommige van onze ideeën waren gebaseerd op veranderingen die zich hebben voorgedaan in het bredere technische landschap en de cadans van innovatie waar de consument nu op is afgestemd, met name door smartphones. Ik suggereer niet dat we de gamesindustrie tot een maand-twee-jaar-cyclus, want dan zou je heel wat van de vaste platformvoordelen verliezen die we hebben genoten en die toestaan ​​voor deze echt geweldige sprongen in game-ervaring. ”

Hij ging verder met praten over de opkomst van 4K en de steeds verder oprukkende technologie. PS4 Pro is bedoeld als iets beters voor de mensen die de best mogelijke ervaring willen. Andrew House erkende in het bijzonder hoe belangrijk het is om vooruit te blijven in de technologische curve:

“We hebben van oudsher gezien dat sommige van de kernmensen op een gegeven moment de neiging hebben om terug te trekken naar high-end pc’s, omdat dit de mensen zijn die de beste grafische prestaties willen, dus hier is een geweldige kans om ze binnen ons ecosysteem te houden.”

Ik hou ervan! Sony is zich er volledig van bewust dat pc voorop loopt, maar PS4 Pro is bedoeld om de kloof te dichten tussen wat deze generatie kan doen en wat er kan worden gedaan in 2020 wanneer de PS5 wordt uitgebracht. Nu we het er toch over hebben, laten we eens kijken naar enkele manieren waarop de PS5 de pc-curve kan overstijgen.

De muis en het toetsenbord vormen een perfecte eenheid, een controller die de tand des tijds heeft doorstaan. Controllers veranderen voortdurend met elke generatie, maar de samenstelling van een muis en toetsenbord is in de loop van de jaren niet significant veranderd. De komende jaren zullen een aanzienlijke hoeveelheid verandering brengen voor deze eeuwenoude combo. Spraakopdrachten zullen veel vaker voorkomen, maar mensen zullen altijd iets tastbaars en degelijks nodig hebben, wat betekent dat de muis en het toetsenbord er mogelijk nog in de buurt zijn.

Hoewel het een technologie lijkt die komt en gaat, zijn virtual reality en augmented reality opeens weer relevant geworden. In het geval van deze twee is er een klein verschil. Virtual reality plaatst je volledig in een andere wereld terwijl augmented reality de wereld die je voor je ziet verandert door dingen toe te voegen of weg te nemen voor je eigen ogen.

Dit type technologie opent een niveau van controle en onderdompeling dat we ons nog nooit hebben voorgesteld. Met games die reageren op de manier waarop je beweegt en werelden die naar je toe komen, zou dit de volgende grote sprong in de gamingwereld kunnen zijn. Nogmaals, Sony zet al stappen in deze richting in de vorm van PlayStation VR, een gepatenteerde virtual reality-headset voor de PS4. Hoewel dit de behoefte aan een controller helemaal niet wegneemt, zet het ons wel op die weg.

Intel heeft ook gewerkt aan technologie die de gedachten van de gebruiker kan aanboren. Computers die gebruikmaken van een scanner voor magnetische resonantie, die ongeveer twintigduizend punten op de hersenen analyseert om onderscheid te maken tussen individuele woorden. Computers die worden aangedreven door menselijke gedachten stellen ons in staat om onderweg te gamen, met nauwkeurige en constante feedback van het spel op basis van wat u denkt.

Met de PlayStation 5 hebben we al gezien hoe deze technologie kan worden geïntegreerd. Processors zullen net zo krachtig zijn als de menselijke geest en controllers kunnen de weg inslaan ten gunste van virtual reality en mind-controlled experiences. Dit soort innovaties, in tegenstelling tot het specifieke gebruik van een controller of een muis en toetsenbord, zijn universeel. Het concept van het besturen van iets, of het nu een spel is, of zelfs een zakelijke e-mail, met uw verstand, kan op alle aspecten van de technologie worden toegepast.

Het probleem van welke games goed zullen spelen en presteren op de toekomstige pc en PlayStation 5, is helemaal geen probleem, omdat de technologie een punt bereikt waarop deze universeel geschikt en relevant wordt voor beide platforms.

Wanneer u consoles en de moderne pc vergelijkt, moet u niet vergeten dat dergelijke argumenten nooit duidelijk zijn. Hoewel de pc de console gemakkelijk kan gebruiken op het gebied van stroom, hoe zit het met de kosten? PC-games zien er geweldig uit als je de specificaties opdrijft, maar kan je rig 4K doen?

Overweeg deze checks and balances tussen pc en consoles:

Een console kost meestal tussen € 399 en € 499. Een high-end pc met 4K-capaciteiten kan gemakkelijk $ 1K of meer uitvoeren. Echte krachtzoekers zullen alleen al op de videokaart tot € 1.500 uitgeven!
Pc-systemen hebben onbegrensde opties voor stroomvoorziening, maar ontwikkelaars weten ook in de loop van een generatie veel vermogen uit een console te persen. Geloof me niet? Probeer een begintitel op PS4 te vergelijken met Horizon: Zero Dawn.
Consoles hebben de rand in termen van gebruikersinterface. Het PlayStation-menu is iconisch en gemakkelijk te begrijpen. Hoewel sommige pc-setups deze eenvoud nabootsen, kun je gemakkelijk verdwalen in die menu’s in vergelijking met die op een console.
Consolespelers hebben ooit meer opties. Hoewel de pc-catalogus altijd groter zal zijn, met de mogelijkheid om oudere games op nieuwere machines te spelen, genieten moderne consoles nog steeds van een brede selectie. Of het nu gaat om charmante Indie-titels of exclusief voor krachtpatsers, er zijn genoeg must-have-titels die je alleen op een PlayStation-console kunt spelen.
Afhankelijk van je pc-rig kun je er een goede hoeveelheid kilometers uithalen. Als je probeert op de hoogte te blijven van technologie, zul je veel onderdelen upgraden. Consoles, aan de andere kant, bieden stabiliteit en veiligheid voor jaren in de toekomst. Zelfs met iteratieve consoleleases zoals PS4 Pro, speelt je standaard PS4 nog steeds alle nieuwste games.
Dus, om te zeggen dat de PS5 kon of zal worden verslagen door de pc, is een beetje een verkeerde benaming. Er zijn dingen die de pc beter doet, maar er zijn ook tal van voordelen en opties die de console biedt. De twee hebben nooit echt op gespannen voet gestaan, maar het is interessant om de voor- en nadelen te vergelijken die je tegenkomt.

Velen zullen misschien huilen om deze woorden, maar het is mijn stellige overtuiging dat de volgende generatie gaming een einde zal maken aan de voortdurende strijd tussen pc en consoles. Microsoft’s Project Scorpio en hun Play Anywhere-programma is de eerste echte brug die we ooit tussen PC en consoles hebben gezien.

Sony zal het voorbeeld willen volgen met een soort programma dat die barrière tussen console en pc wegneemt. Als ze de technologie voor PlayStation Now of hun Remote Play-functie kunnen perfectioneren, hebben ze het perfecte platform om games met je mee te laten gaan. Met Remote Play al beschikbaar op pc, zijn de roots geplant.

Consoles hebben tientallen jaren geprobeerd om thuiscomputers bij te houden op het gebied van kracht en veelzijdigheid, maar technologie wordt snel verenigd in haar doelen. Controle wordt gedegradeerd naar stemcommando’s en de menselijke geest in de verre toekomst, iets dat we allemaal in gelijke mate bezitten.

PS5 versus pc
Graphics zullen een plateau bereiken waar het fotorealistisch wordt, gegevens worden opgeslagen met behulp van nanotechnologie en digitale downloads en cloud computing zullen een einde maken aan fysieke media. Light Peak-technologie zal ons alles bieden wat we willen, wanneer we het willen. Dit zijn geen concurrerende elementen van een voortdurende oorlog mijn vrienden, dit zijn de innovaties van de toekomst. Ze zijn geen voorstander van console of pc, ze zien niet in zwart-wit, ze zijn universeel en alle omvattende concepten die een nieuw tijdperk van gaming en technologie zullen voortbrengen.

De PlayStation 5 en je pc zullen de beste vrienden zijn. Sony zal manieren vinden om verbinding te maken en ervaringen te streamen die vergelijkbaar zijn met de Remote Play-ondersteuning die we nu op pc zien. Op deze manier hebben ze een Play Anywhere-programma zoals Microsoft.

Niet langer strijdende partijen, maar gelijken die samen staan ​​en samenwerken om je nieuwe en opwindende spellen en ervaringen te brengen die je bijna niet kunt doorgronden. Vrede komt mijn vrienden aan, en het zal een overwinning zijn voor ons allemaal.

Er is ook het potentieel dat de lijn tussen de twee hetzelfde blijft, maar zelfs in dat scenario zullen we nog steeds genieten van de voordelen die alleen een console kan bieden. De pc en de PS5 kunnen en zullen naast elkaar bestaan ​​omdat ze elk hun eigen unieke voordelen bieden.

Hoewel Sony erkent dat ze gamers verliezen aan de pc-middengeneratie (een van de redenen voor PS4 Pro), betekent dit gewoon dat consoles meer exclusieve voordelen moeten bieden. Ik ben er niet zeker van dat 4K het voordeel is waarop we moeten steunen, maar het is een overtuigend argument. Per slot van rekening zal geen enkele € 400-pc een 4K-resolutie bieden voor de nieuwste games.